2018. július 31., kedd

Népszerű könyvek, amiket nem tervezek olvasni




Sziasztok!


Néhány héttel ezelőtt volt egy Top 5 Szerda bejegyzés, aminek a végén feltettem azt a kérdés, hogy érdekelne-e titeket egy olyan bejegyzés, ahol olyan népszerű könyvekről írok, amiket nem tervezek olvasni. A visszajelzések alapján és az alapján, hogy nekem is van kedvem, úgy határoztam, hogy megírom, és lám, itt is vagyok! Nem fogom mindegyik népszerű YA sorozatot felsorolni, (mert akár azt is megtehetném,) szemezgetni fogok belőlük, és egyéb népszerű könyveket és sorozatokat is mutatok mellettük. A lista teljesen random, ahogy épp eszembe jutott, úgy írtam le, ez meg is látszik rajta kissé. Valamint segítségül hívtam a molyt, hogy mutassa meg, mik mostanában az igazán népszerű könyvek. Ez persze nincs kőbe vésve, nem mondom, hogy soha, de soha nem olvasom őket, mert van köztük olyan, amit talán 20 év múlva lehet, hogy előveszek, de most úgy látom, hogy nem érzek vonzalmat irántuk.

Egyik könyve sem fogott meg. Sem a témája, sem a fogadtatása. Inkább azokat az értékeléseket érzem közel magamhoz, amik negatívak, mint, amik pozitívak a könyveivel kapcsolatban. Nem hiszem, hogy valaha fogok tőle olvasni.

Bárki bármit mondjon, hogy milyen sokan utálják ezt a sorozatot, mégis rengetegen olvassák és rengetegen szeretik a könyveket és a filmeket is. Engem a téma nem vonz, eleve a romantikus sem a zsánerem, de az erőszakos meg még úgy sem.

Talán külföldön nagyobb népszerűségnek örvend, mint itthon, de itthon is sokan szeretik. A filmet szerintem meg fogom nézni, majd az eldönti, hogy véglegesen a listán marad-e. Imádom az Oreót, de azt nem szeretem, ha egy könyv rám erőlteti. Az értékelésekből pedig azt látom, hogy tele van a könyv Oreóval.

De igazából mondhatnám Rick Riordan további műveit is. Akkora hype lett körülötte az utóbbi években, ami engem inkább taszít, mint vonz. A mitológiai témával nincs bajom, és azt is el tudom képzelni, hogy tetszene, de valamiért nem érzek rá ingert. Nem tetszett, ahogy az író leszólta a filmet, ami a könyvéből készült. Lehet, hogy ez is közrejátszik.

Biztos nagyon jó könyv, nem tudok róla sokat, és ez szerintem így is fog maradni. Annyit tudok, hogy a múltban játszódik. Túl sok része van ahhoz, hogy olvasni akarjam úgy, hogy még a borító sem fogott meg. Lehet, hogy ez gagyi érv, de tartom.

Merésznek tarthattok, hogy egy komplett kiadót kilövök a TBR listámról, de a kiadó nagyrészt erotikus romantikust ad ki, ami baromi messze áll tőlem, ráadásul magánkiadó nagyrészt, ami szintén kiesett a kegyeimből az utóbbi időben. Emellett nekiálltak kiadni külföldi regényeket is mostanában, aminek meg igénytelen lett a borítója, ami arra sarkall, hogy ha olvasnám is, inkább vegyem meg angolul.

YA sorozatok: Párválasztó; Luxen; Csitt, csitt; Gyönyörű sorscsapás, A Royal család és még sorolhatnám
Itt annyi az érvem, hogy nem akarok már nagyon YA könyveket olvasni, és ezek, amiket kiemeltem, mind a romantikus YA kategóriába esnek, amikről azt feltételezem, hogy olyan konfliktusok és tini hisztik állnak a középpontban, amik engem felidegesítenek. De javítsatok ki, ha tévedek!

Azért nem az Üvegtrónt mondom, mert annak az első részét olvastam. Az sem tetszett, nem fogom folytatni, szerepel a félbehagyott sorozataim listámban. Ez a könyv, már a külföldi hírverés során sem fogott meg, a magyar kiadás sem változtatta meg a véleményemet. Nem érdekel a világ, nem érdekel a misztikuma, nem érdekelnek a konfliktusai.

Már a könyvek méretei is elrettentő hatással vannak rám. Mindegyik része 1000 oldal körüli, vagy bőven afelett van. Lehet, hogy nem könyvmoly hozzáállás, amit most írok, de előbb fogom megnézni a sorozatot, mint, hogy nekiálljak ennek a közel 4300 oldalnyi történetnek. És még egy csomó könyv meg sem jelent magyarul! A sztori érdekelne amúgy, de ez lehetetlen mennyiség számomra!

Könyvek, (fél)pucér pasival a borítón
Itt nem szeretnék konkrétumot írni, mert barom sok ilyen könyv van a piacon. Én, ha meglátok egy ilyen könyvet, eszembe se jut levenni a polcról. Úgy látom, hogy sok esetben azért raknak rá pucér pasit a borítóra, hogy olyan lányok és nők vegyék kezükbe, akik önbecsülési gondokkal küzdenek. Lehet, hogy túl sokat látok bele, de nem tetszik, hogy ilyenekre építenek a kiadók. Túlságosan idealista vagyok.

Annyiszor jött ma már szembe velem, és mindegyik alkalommal az volt az első gondolatom, hogy a-a. Nem hagyhattam ki a listáról. Tudom, hogy őt rengetegen szeretik. Nem mondom, hogy soha nem fogok tőle olvasni, de a műfaj, amiben alkot, sem tartozik a kedvenceim közé, ráadásul elég régiek már a művei, nem érzek vonzalmat arra, hogy belevágjak.

Ebben az módosíthat, ha tényleg kijön belőle a film és tetszeni fog. Bár a Marsi is tetszett anno, a könyvet viszont nagyon untam. Szóval még ez sincs kőbe vésve. A könyvek amúgy baromi jól néznek ki, kivéve talán az utolsó, mert nem értem, minek kellett a domináns színeket megfordítani.

Ez nem tudom, hogy a népszerű könyvekhez tartozik-e vagy sem, mert molyon annyian nem olvasták, mint vártam. Viszont folyton szembe jön velem mindenhol! Tavaly még hatalmas plakátot is láttam a metrón, amikor mentem a Könyvhétre! Lakatos Levente nagyon tolja az önmarketinget. Még, ha fantasyt írna, de az erotikus romantikus soha nem lesz a zsánerem. Nem akarok ilyenekről olvasni.

Majdnem megvett magának az új kiadás borítója, de aztán rájöttem, hogy nem az én világom. Egyelőre. Az elején megjegyeztem, hogy lesz olyan, amit talán 20 év múlva előveszek, ezt is olyan könyvnek gondolom. Szerintem ehhez még nem vagyok elég érett. A mérete is grandiózus, a történelmi mivolta pedig elrettent kissé.

Amikor megjelent, hatalmas szeretet vette körül, sokan olvasták angolul és nagyon örültek neki, hogy magyarul megjelent. Akkor még azt gondoltam, hogy én is olvasni szeretném. Azóta már nem is emlékszem, hogy miről szólhat, és nem is érzek vágyat arra, hogy utánanézzek. Lekerült a TBR listámról.

Szintén a téma miatt, a film sem érdekelt sohasem, nem is láttam egyiket sem. Pedig Tom Hanks az egyik kedvenc színészem. Most, hogy megjelent az Eredet, újra átgondoltam, hogy akarom-e valaha, és arra jutottam, hogy nem hiszem. Tesóm szerette, úgyhogy biztos jó, csak nem az én világom.

Azt hiszem, egyelőre ennyi elég lesz. Nem mondom, hogy én egyáltalán nem olvasok népszerű könyveket, mert ez nem igaz, de a hype sok esetben elrettent. Sőt, sok esetben az sem segít, ha azt látom, ha egy könyv csak 5 csillagos és magasztos értékeléseket kap. Ti milyen népszerű könyveket száműztetek a TBR listátokról? Kedves Dóra Elizabeth és Joopsy, kérlek ti is mutassátok meg, kíváncsi vagyok a választottjaitokra!

6 megjegyzés:

  1. Pont írni is akartam, hogy ez jó, én is összeszedem őket :D bár rengeteg olyan könyv van a felsorolásában, ami valószínűleg nálam is meg fog jelenni :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó! Rendben :D Kíváncsi leszek rá, mik vannak a te "inkább nem olvasnám" polcodon :D

      Törlés
  2. Az első háromban teljesen egyet értek veled. A Percy Jackson soriba unokaöcsém miatt kezdtem bele, de nagyon megtetszett. Böszörményi Gyula könyveit én sem tervezem olvasni. :) Álomgyár, YA: csak annyit, ami épp megtetszik borító és fülszöveg alapján... A Tüskék és rózsák udvarát és az Outlander sorit tervezem olvasni, de mire odajutok, hogy beszerezzem... :D
    A félig vagy teljesen pucér pasis borítók engem sem vonzanak, a Vágy is csak azért van meg, mert ajándék könyvként érkezett egy rendelésemhez. :D
    Agatha Christie-t nagyon szeretem, a Vörös lázadással úgy vagyok, hogy szeretném is, meg nem is, majd meglátom. Az utolsó néggyel meg megint csak úgy vagyok én is, hogy nem igazán vonzanak.
    A túl nagy hype engem is eléggé el szokott riasztani könyvektől, a klasszikusok közül is nem egyet ezért nem olvastam még. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek szerint akkor sokban hasonlítunk! A klasszikusokhoz szerintem már az kell, hogy az ember túltegye magát azon, hogy "kötelező". Ha kedvvel olvasok, akkor jobban lekötnek, mint iskolában. Vannak különösen nagy kedvenceim, mint pl. Steinbeck, és őt még nem is iskola miatt olvastam anno.

      Törlés
  3. Kedves Réta! Most keveredtem a blogodra, gratulálok hozzá! Nem kis munka lehet ennyi bejegyzést írni és a világ elé tárni a könyvélményeidet.
    Csak egy apróságot hadd mondjak, a fenti listához kapcsolódóan. Én 2013-ban, önbizalomhiányos íróként azért fordultam az Álomgyár kiadóhoz, mert minden írói oldalon azt hallottam, hogy a nagy kiadók szóba sem állnak kezdőkkel. Ők is kezdők voltak, én is, hát leszerződtünk, ők adták ki az első regényemet. Ami Csokonai Vitéz Mihály életéből mutat be fél évet, évek kutatására alapozva, és még ma is azt vallom (a visszajelzések alapján), hogy elég jól sikerült.
    Sajnos a kiadóval később eléggé elmentünk egymás mellett, ők erre a (nem saját idézet) "nyalósbaszós", populáris vonalra álltak rá, én meg maradok mindörökké a saját rétegirodalmamnál. Ma már vannak olyan írói körök, ahol kifejezetten gáznak számít bárminemű kapcsolatot is felvállalni az Álomgyárral, de én akkor sem tehetem meg nem történtté azokat az időket. Nem is akarom. Amikor én kapcsolatba kerültem velük, még nem tudhattam, hogy mit hoz a jövő, egyébként meg a kiadás folyamata során sokat segítettek, első tapasztalatnak tök jó volt.
    Ezt csak azért mondom, hogy ne ítélj csak a kiadó alapján, a 2013-as eresztésben még mindenféle van ;)
    Üdv,
    Palotai H. Zsófia

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsófia,

      köszönöm a kedves szavakat! Én csak az utóbbi nagyjából 3 évben követem a könyves dolgokat mélyebben, és sajnos hozzá már csak a "nyalósbaszós" vetülete ért el a kiadónak. Őszinte leszek, nem néztem meg, hogy a régebbi könyveik között milyen stílusúak vannak, ebben előítéletes voltam, ezt elismerem. Viszont nem csak emiatt ignoráltam őket, hanem a magánkiadó mivoltukból adódóan is. Az utóbbi időben több magánkiadó/magánkiadás útján megjelent könyvet is olvastam, és úgy gondolom, hogy nem figyelnek eléggé oda a korrektúrára és a szerkesztésre, tisztelet a kivételnek. Annyi negatív élmény ért, hogy ennek okán sem szeretnék a kiadótól olvasni. Mindenesetre meg fogom nézni a régebbi kiadványaikat is, már csak kíváncsiságból is, mikor kezdtek el átállni a populáris irányba.

      Szép napot!
      Réta

      Törlés