2018. június 27., szerda

Top 5 Szerda #65



Egy téma, öt könyv, toplista a Top 5 Wednesday keretében.

Sziasztok!

Amikor kitaláltam a témákat, a maitól tartottam a leginkább, hogy nem találok elég könyvet, pedig ez a nagyon poén! Alaptalan volt a félelmem, még szanálnom is kellett! Mai feladat: Könyvek, melyek olvasása közben azt érezted, hogy az író tudatmódosító szerek hatása alatt állt alkotás közben. Szeretném előre leszögezni, hogy ezzel nem azt állítom, hogy az írók drogosok, vagy életükben fogyasztottak szert, hanem nekem az olvasás közben olyan érzésem volt, hogy akár ez is történhetett. A téma azért aktuális, mert tegnap volt a Kábítószer-ellenes világnap. Az eseményt 1988. június 26-a óta minden évben megtartják, hazánkban pedig 1997-ben volt először. 1987-ben az ENSZ azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az illegális szerfogyasztást világszerte 50 %-kal csökkentse. Azt sajnos nem tudom, hogy sikerült-e elérniük a céljukat, valószínűnek tartom, hogy nem. De ezen a napon világszerte rendeznek meg prevenciós előadásokat a szenvedélybetegségek ellen küzdő szervezetek, hátha elérnek olyanokhoz, akiken tudnak segíteni, vagy megelőzhetik, hogy valaki szerhasználóvá váljon. A többiek, akik az eredeti téma szerint haladnak, ők olyan könyveket szedtek össze, amit idén még mindenképp el szeretnének olvasni. A T5W Goodreads csoport linkjét ITT eléritek. A molyos zóna linkjét ITT találjátok, nézzetek körbe a többieknél is!


Azt hiszem, elsőre sikerült egy olyat választanom, amivel sokan egyet fognak velem érteni. A többiek pedig leszólnak, hogy nem értem a klasszikusokat. Hát jó, legyen. Hangoskönyvben hallgattam meg tavaly, és komolyan úgy éreztem, hogy egy drogos ámokfutás kellős közepébe csöppentem. Ha belegondolok, a Tim Burton féle film is eléggé jól szemlélteti ezt. Nagyon színes, nagyon harsány, nagyon furcsa. Kisfejű-nagyfejű emberek, összemennek-megnőnek, beszélő állatok ruhában, kártyalap katonák, és még sorolhatnám. Nem hiszem, hogy valaha olvasni fogok az írótól.

Annyira szeretni akartam ezt a könyvet! A filmet gyerekként rongyosra néztem VHS-en, a zenéjét a mai napig imádom, és sokszor hallgatom. Az ikonikus jelenet Atreju és a lova között a mocsárban, mai napig elszomorít. A könyv kb. a feléig az, ami a film. Olvasás közben nem is értettem, hogy haladunk ilyen gyorsan. Aztán a második felében kezdődött igazán a szivárvány ködös látomás. Jött egy rész, ahol Barnabás, aka Bastian, bármit megteremthetett, aztán találkozott valami oroszlánnal, aki színes kövekből volt, vagy mi, és totál furcsa volt. Sajnos nem is tudtam tovább olvasni, nem értem a végére. Tök nem értem, hogy miért kellett Barnabásra meg Atráskóra fordítani a neveket, teljesen jó volt az eredeti verzió is.

Itt már valami keményebb cuccot tudok elképzelni, amit kedves Joe fogyaszthatott, szerintem tuti nem tea vagy kávé tartotta ébren írás közben. Ennél is a filmet láttam előbb, és utána olvastam a könyvet, miután megtudtam, hogy barátnőmnek megvan. Hát elég furcsa egy könyv. A film szerintem jobb volt, de már abban is eléggé zavaros és furcsa volt néhol. Meg morbid. Főleg a végén a kígyókkal. Brr, a hideg is kiráz. Az elképzelés tök jó, hogy elkezd ördögi lenni a pasi, és a körülötte lévőkből kihozza a bennük élő gonoszt. Emiatt piros pont.

Hosszú idő óta az első könyv volt, amit angolul olvastam. Azért ezt a könyvet választottam, mert ifjúsági fantasy, és úgy gondoltam, ennek a nyelvezete megfelelő lesz, hogy megértsem. És mert épp bent volt a könyvtárban, mikor az idegen nyelvű részleget böngésztem. Hát meg is értettem, de konkrétan Alice Csodaországban érzésem volt. A molyos értékelésembe is beleírtam, hogy szerintem tudatmódosító szerek hatása alatt lehetett az írónő. Volt egy rész, ahol Alice lapos lett, és egy kutya kitépte a karját. Mondom, mivan? Alicenek hívják a főszereplő kislányt, már ez is sok mindent előrevetít, úgy gondolom. Gyerekeknek eléggé durva, felnőtteknek pedig túl gyerekes, szóval nem tudnám belőni a célközönséget. Találtam benne tök jó kis szavakat, de a könyv sajnos nem tetszett.

Már a címében is benne van, hogy füves könyv! Mi másra utalhat a „költő”, mint a cannabisra? Bár elképzelhető, hogy alkohol befolyásoltság is közre játszott, elvégre Tibi atyának saját kocsmája is van, és rendszeresen ivásra buzdítja közönségét. Bírom a régi Tibi atya humort, a mostani megnyilvánulásait kissé erőltetettnek érzem azért. A könyvre visszatérve, ezt sem olvastam végig. Kemény 20 oldalt bírtam belőle elolvasni, pedig nincs benne túl sok szöveg, nagyok a margók, és a könyv is kisebb, mint egy átlag regény. Borzalmas ez a könyv. Egyáltalán nem láttam benne a viccet. Ez is erőltetett lett.

Nektek volt ilyen könyv? Éreztétek már azt, hogy az író esetleg nem önmaga, mikor megírta a könyvet, amit épp olvastok? Kíváncsi lennék, ti mit tennétek a listára! Jövő héten új hónap lesz, új témákkal, amikről egyelőre nem tudok nyilatkozni. Tartsatok velem akkor is!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése